oyaqکانون فرهنگی هنری اویاق (بیدار)-رشت

global iran gilan rasht Jamaran oyaq
oyaqکانون فرهنگی هنری اویاق (بیدار)-رشت

اعضای این کانون متشکل از قومیتهای گیلک،ترک،تالش،تات،لر،کرد و اهوازی در کنار هم با صمیمت فعالیت می کنند.

پیوندهای روزانه
🔵 بیانیه تشکل ها و انجمن های دانشجویی در اعتراض به بازداشتهای اخیر.
 
✅ تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. (اصل 27 قانون اساسی)

➖ سرزمینمان آذربایجان با داشتن سابقه دیرین و درخشان تمدن، موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی ویژه که سبب نزدیکی آن به مراکز جهان مدرن شده‌است، کانون جنبش‌ها و تحولات اجتماعی دوران معاصر بوده‌است.
جنبش‌های بزرگ آذربایجانِ معاصر من‌جمله انقلاب مشروطه، نهضت آزادیستان شیخ محمد خیابانی، خیزش فرقه دموکرات آذربایجان به رهبری میرجعفر پیشه‌وری و حوادث پس از انقلاب ۵۷، مشعل آزادی‌خواهی را نه تنها در آذربایجان بلکه در کل ایران روشن نگه‌داشته‌است.
آذربایجان همواره پیشگام حرکت‌های خواهان دموکراسی و حکومت قانون بوده است. تا جاییکه تصور هر گونه تحول رو به جلو برای جامعه ایران، بدون مشارکت آذربایجان ناممکن می‌نماید.

➖ جریان اجتماعی-سیاسی غالب در آذربایجانِ امروز، با اتکا به سابقه مدنیت، حق‌طلبی و مطالبه‌گری نهادینه‌شده در جامعه آذربایجان، خواستار احقاق حقوق مسلم زبانی، فرهنگی و ملی مردم خویش است.

➖ جای تاسف دارد که هیچگاه از این ظرفیت احساس مسئولیت اجتماعی استفاده مطلوب نشده و بالعکس با ایجاد جو امنیتی بر علیه فعالین این عرصه، سعی در از بین بردن روح مطالبه‌گری شده‌است.

➖ در روزهای اخیر، تعداد کثیری از فعالین ملی- مدنی آذربایجان که قصد تجمع در قلعه بابک برای گرامیداشت زادروز قهرمان بزرگ تاریخ آذربایجان را داشتند، به بازداشت پیشگیرانه معروض گشتند. ارگانهای امنیتی و مسئولین حکومتی تا به‌حال خود را موظف به ارائه دلایل و استناد به مواد قانونی مبنی بر عمل مجرمانه این فعالین ندیده‌اند.
از سوی دیگر سکوت نمایندگان مجلس و مقامات عالی کشوری از جمله شخص رئیس جمهور نسبت به این عمل، نشان می‌دهد ادعاهایی چون حقوق اتنیکها تنها برای کسب رای بوده و مفاهیمی چون حقوق شهروندی و بازگشت به قانون اساسی در مورد مردم آذربایجان صدق نمی‌کند.

➖ بی‌تفاوتی منزجرکننده روشنفکران و رسانه‌های مرکزگرا در داخل و خارج کشور نیز مفهومی جز رضایت باطنی و حمایت تلویحی آنان از فاشیسم پنهان نداشته و گویا دغدغه‌ای به اسم حقوق آذربایجانیان برای آنان موضوعیتی ندارد.

➖جنبش دانشجویی آذربایجان بر خود وظیفه می‌داند ضمن حمایت از فعالین ملی-مدنی، اعتراض خود را به این نوع طرز برخورد با رفتارهای مسالمت آمیز اجتماعی نشان داده و خواستار آزادی هرچه سریع آنها شود.
تاکید می‌کنیم مسئولیت سلامت بازداشت شدگان بر عهده مسئولین کشوری بوده و در صورت وارد شدن هرگونه لطمه به سلامت جانی این افراد، در مقابل جامعه آذربایجان پاسخگو خواهند بود.


📕 اسامی کانون‌ها، تشکل‌ها و نشریه‌های تورک آذربایجانی:

🔴 کانون آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز

🔴 کانون شعر و ادب دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

🔴 کانون آذربایجان‌شناسی دانشگاه مراغه

🔴 کانون فرهنگ و اندیشه دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

🔴 کانون فرهنگی هنری اشراق دانشگاه زنجان 

🔴 انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه زنجان

🔴 تشکل دانشجویی- اسلامی استاد شهریار دانشگاه علوم‌پزشکی‌همدان

🔴 کانون شعر و ادب دانشگاه اورمیه

🔴 کانون شعر و ادب دانشگاه بناب

🔴 کانون خطایی دانشگاه محقق اردبیلی

🔴 نشریه دانشجویی آچیق سؤز دانشگاه آزاد اسلامی  تبریز

🔴 نشریه دانشجویی هویت طلب دانشگاه زنجان

🔴 نشریه دانشجویی اوخو دانشگاه پیام نور تبریز 

🔴 نشریه دانشجویی وطن دانشگاه اورمیه 

🔴 نشریه دانشجویی یول دانشگاه اورمیه
..................................




📜پس‌لرزه‌های لغو سخنرانی طباطبائی در تبریز

🖊#محمد_رحمانی_فر

📝هنگامی که با سخنرانی طباطبائی در تبریز مخالفت کردم. تعداد معدودی از دوستان که شاید از منظر #تئوری_توهم_توطئه به این ماجرا می‌نگریستند به اینجانب تذکراتی دادند. واقعیت این است که نه تنها برای آنها بلکه برای خود من هم عجیب بود که برای دومین بار متوالی درست در بحبوحه #اعتراضات_عمومی در کشور و انتشار گسترده فراخوان‌هایی به منظور تحریک مردم آذربایجان برای راه‌اندازی تظاهرات خیابانی و #سکوت معنی‌دار تبریز و آذربایجان، به یک باره بنرهای سخنرانی طباطبائی در همه جا پخش شد. 


📝در آذرماه سال قبل هم عده‌ای از دوستان، انتشار خبر سخنرانی طباطبائی در تبریز را اقدامی از پیش طراحی شده برای تحریک فعالین آذربایجانی و کشاندن آنها به خیابانها و بهره‌برداری سیاسی از این امر قلمداد می‌کردند و این بار با تکرار همان امر در شرایطی کاملاً مشابه، استدلال این دوستان قوت بیشتری گرفته‌بود. 


📝امر دیگری که دوستان بدان اشاره نمی‌کردند ولی من در کنار استدلال‌های آنها قرار می‌دادم قرابت فکری طباطبائی و اذنابش با سلطنت‌طلبان بود. کسی که اندک آشنایی با نوشته‌های طباطبائی داشته باشد می‌داند که در #اندیشه_سیاسی وی، نظام پادشاهی، آن هم از نوع پارس‌گرایانه‌اش، بنیادی‌ترین آرمان سیاسی محسوب می‌شود. بنابراین، همراهی و همکاری وی یا اذنابش با سلطنت‌طلبان امری نیست که چندان بعید به نظر برسد. 


📝علی‌رغم اینکه طباطبائی و اذنابش در بسط اندیشه‌های #نژادپرستانه‌ خود و همچنین در تلاش برای #تحریف تاریخ و هویت مردم آذربایجان با هیچ مانعی مواجه نیستند، با این حال آنها همچنان ناراضی هستند که چرا یک #دولت_ملی (البته از نوع دیکتاتوری پهلوی) ندارند تا بتوانند با استفاده از #نیروهای_سرکوبگر خویش، به قلع و قمع فعالین مدنی، فرهنگی و ملی آذربایجان مبادرت ورزند. اظهارات یکی از مهاجمان به غرفه #انتشارات_آذرتورک در #نمایشگاه_کتاب_تهران و افسوس وی از نداشتن دولت سرکوبگر ملی، مبین شکست مفتضحانه آنها در عرصه فرهنگی و اندیشه‌ورزی در برابر فعالین فرهنگی آذربایجان و روی آوردن آنها به #اندیشه‌های_سرکوبگرانه به عنوان آخرین پایگاه برای مقابله با رشد روزافزون اندیشه‌های هویت‌گرایانه و حق‌طلبانه در آذربایجان می‌باشد. 


📝البته، نمونه‌های دیگری از این نارضایتی و تلاش برای بحران‌آفرینی را می‌توان در نوشته‌های یأس‌آلود اخیر اذناب طباطبائی، به دنبال لغو حقارت‌بار سخنرانی وی، مشاهده کرد. به نحوی که اگر از سوز و گداز یکی از همین اذناب به خاطر لغو سخنرانی مزبور چشم‌پوشی کنیم می‌توان گفت که سراسر نوشته ایشان به صورت غیر مستقیم تصویرگر یأس و اندوه وی از عدم تحقق رویای او در خصوص #سرکوب فعالین مدنی آذربایجان می‌باشد. 

با اینکه نامبرده، با زرنگی تمام سعی می‌کند نیت اصلی خویش را پنهان نماید ولی از یک سو با اظهار اینکه " قوم گراها ثروتی اندوخته اند و شکمی فربه کرده اند و دیگر حال به خیابان آمدن ندارند." سعی در تحریک فعالین مدنی آذربایجان و کشاندن آنها به خیابان‌ها دارد و از سوی دیگر ضمن زیر پا گذاشتن تمامی موازین #اخلاق_سیاسی با اظهار " دیری نخواهد گذشت که انقلاب اسلامی و قرآن و اسلام و تشییع نیز هدف قرار خواهند گرفت." تلاش می‌نماید تا نیروهای جمهوری اسلامی را برای سرکوب این فعالان ترغیب نماید.

واضح است که ایشان فقط و فقط به دنبال استفاده ابزاری از مقدسات نظام جمهوری اسلامی هستند وگرنه به خوبی می‌دانیم که آبشخور اندیشه‌های نژادپرستانه، باستان‌گرایانه و هویت‌ستیزانه وی و همقطارانش در کجاست. 


📝سخن آخر: علی رغم اینکه هیچ اعتقادی به #تئوری_های_دایی_جان_ناپلئونی ندارم، عمیقاً بر این باورم که نباید از توطئه‌های #آذری_گرایان و اذناب طباطبائی غافل شد. چرا که اینها عدم پایبندی خود به موازین اخلاقی را بارها و بارها نشان داده‌اند. 

t.me/BitkEvi





filesell filesell